Werken doen we al lang niet meer alleen op kantoor. In een koffietentje, op een flexwerkplek of gewoon thuis: we werken steeds vaker op andere plaatsen.

Of het nu als ZZP-er is of dat je af en toe wat overuren maakt thuis, als je thuiswerkt is het fijn als je een prettige plek hebt waar je kunt werken. De verleiding is natuurlijk groot om lekker in je huispak op de bank te ploffen met je laptop. Maar echt geconcentreerd werken kun je daar natuurlijk niet, zeker niet als er nog meer mensen in huis rondlopen.

Een werkkamer is daarom geen overbodige luxe als je thuiswerkt. Of je werkkamer nu groot of klein is, is niet zo belangrijk. Het belangrijkste is immers dat jij er ongestoord kunt werken. Je werkkamer inrichten: hoe doe je dat? Om ervoor te zorgen dat jij straks een heerlijke plek in huis hebt om te werken, geven we je in dit artikel wat tips!

Veel van de artikelen in de foto’s en tips zijn te vinden bij bijvoorbeeld:

Jouw perfecte werkkamer inrichten in 9 simpele stappen

Werkkamer

Bij het inrichten van je werkkamer draait het om jóuw wensen. Jij moet je er prettig, geïnspireerd en geconcentreerd voelen. Er zijn daarom ook geen regels of eisen waaraan je werkkamer moet voldoen. Dit is namelijk iets heel persoonlijks. Maar natuurlijk zijn er wel een aantal dingen waarmee je rekening kunt houden wanneer je je werkkamer gaat inrichten.

Om ervoor te zorgen dat jij overal aan hebt gedacht, hebben wij 9 stappen voor je uitgeschreven. Zo weet je zeker dat jouw werkkamer straks die inspirerende plek wordt waarop je had gehoopt!

Stap 1: Wat heb je nodig?

Thuiswerken

De eerste stap die je zet wanneer je besluit een werkkamer in huis te maken, is natuurlijk het bepalen van de ruimte die gaat dienen als jouw werkkamer. Misschien moet je dat nog bepalen, misschien heb je dat al gedaan. Het is hoe dan ook goed om erover na te denken wat je allemaal nodig hebt en hoe groot jouw werkkamer dus moet zijn.

Werk je op een laptop of een vaste PC?
Een laptop neemt natuurlijk veel minder ruimte in beslag. Heb je ontzettend veel papieren nodig voor je werk die je moet bewaren, of heb je bijvoorbeeld veel mappen met papierwerk? Dan moeten deze natuurlijk ook allemaal een plekje krijgen in je werkkamer. Bedenk jezelf dus hoeveel spullen jij daadwerkelijk nodig hebt voor je werk en natuurlijk ook hoeveel ruimte jij prettig vindt om te hebben op je werkkamer.

De één kan prima werken in een klein kamertje, de ander heeft het liever allemaal wat ruimer. Het is helemaal aan jou.

Stap 2: Welke sfeer wil je creëren?

Om te zorgen dat jij straks optimaal kunt werken in je werkkamer is het goed om na te denken wat voor soort sfeer jij prettig vindt. De één vindt het namelijk prettig als in een werkkamer ook een zakelijke sfeer hangt, zodat je optimaal gefocust bent op je werk en er geen afleiding is.

Een ander vindt het wellicht fijn als er meer een huiselijke sfeer hangt – bijvoorbeeld met allerlei tierlantijntjes, of misschien een luie stoel in de werkkamer?
Je gaat jóuw werkkamer inrichten en dus is het belangrijk wat jij zelf prettig vindt. Denk na over in wat voor soort omgeving jij het beste kan werken, geconcentreerd blijft en geïnspireerd wordt. Want dat is immers het doel van je werkkamer.

Stap 3: Denk na over de meubels

Thuiswerkplek

Ga je je werkkamer inrichten, dan kun je er niet omheen: meubels. Je wilt immers niet in een kale kamer met je laptop op de grond gaan zitten. Tenminste… dat lijkt ons.

Denk dus na welke meubels jij allemaal in je werkkamer wilt hebben. Heb je voldoende aan een bureau? Of heb je ook wat kasten nodig? Misschien vind je het wel gezellig om een lekkere stoel of bank in je werkkamer te hebben staan, zodat je hier af en toe even kan zitten als je bijvoorbeeld inspiratie op wilt doen.

Welke meubels je in je werkkamer wilt hebben is afhankelijk van jouw wensen, maar natuurlijk ook afhankelijk van de ruimte die er is.

Stap 4: Waar ga je je spullen opbergen?

Wellicht heb je een hele hoop spullen, papieren en mappen die allemaal nodig zijn voor jouw werk. Deze wil je natuurlijk niet laten rondslingeren op je werkkamer, maar netjes opbergen. Er zijn talloze mogelijkheden om je spullen in op te bergen: kasten, dozen, manden… Noem maar op.

Afhankelijk van de hoeveelheid spullen heb je natuurlijk ook mogelijkheden nodig om deze op te bergen.

Stap 5: Een goede houding is essentieel

Bureau en bureaustoel

Als je meerdere uren per dag aan je bureau achter je computer zit, is het belangrijk dat je in een goede houding zit. Anders kun je namelijk last krijgen van rug-, nek- of schouderklachten.
Natuurlijk moet je er zelf op letten dat je niet helemaal verkrampt gaat zitten, maar een goed bureau en een goede bureaustoel kunnen je hierbij al een aardig eindje op weg helpen.

Ga in verschillende winkels kijken en laat je goed adviseren over wat voor jou een goede bureaustoel is. Daarnaast is het voor je bureau belangrijk dat deze op de juiste hoogte staat afgesteld. Wanneer je klaar bent met je werkkamer inrichten, is het verstandig om je bureau en bureaustoel goed af te stellen zodat je zoveel mogelijk in de juiste houding zit.

Natuurlijk kun je deze zelf proberen af te stellen, maar je kunt hiervoor ook altijd hulp inschakelen van een professional. Je denkt wellicht dat dit wat overdreven is, maar het gaat uiteindelijk natuurlijk wel om de gesteldheid van je lichaam. En daar moet je nog heel je leven mee doen…

Stap 6: Stopcontacten

Stopcontact

Je laptop, je telefoon, je bureaulamp… ze hebben allemaal een stekker of hebben regelmatig een stekker nodig om hun batterij op te laden. De stopcontacten in je werkkamer zijn daarom best belangrijk. Niet alleen óf ze er zitten, maar ook hoeveel er zitten en waar ze zitten.

Het is namelijk handig, zo niet van essentieel belang, dat je bij je bureau een aantal stopcontacten hebt.

Stap 7: Maak een plattegrond

Als je weet welke meubels je allemaal in je werkkamer wilt neerzetten is het wellicht handig om een plattegrondje te maken. Zo kun je uittekenen hoe je de meubels neer wilt zetten. Houd hierbij dus ook rekening met de plaatsen waar stopcontacten zitten! En door het maken van een plattegrond kun je ook gelijk nagaan of alle meubels in je werkkamer passen.

Het is namelijk erg vervelend als jij straks met een hele hoop meubels in je werkkamer staat, om er vervolgens achter te komen dat het niet past…

Stap 8: Verlichting

Een niet geheel onbelangrijk onderdeel van je werkkamer is de verlichting. Overdag is het fijn om voldoende daglicht te hebben, maar als je ook regelmatig ’s avonds aan je bureau zit te werken is een goede bureaulamp onmisbaar. Zorg er dus voor dat er voldoende verlichting is in je werkkamer!

Stap 9: Decoratie

Bureau met stoel

Als je helemaal klaar bent met je werkkamer inrichten, kun je beginnen met het decoreren van je werkkamer. Ook hierin ben je weer helemaal vrij. Houd je van strak en zakelijk of vind je het juist gezellig om hier en daar wat decoratieve spullen neer te zetten? Je kunt je werkkamer ook extra persoonlijk maken door bijvoorbeeld foto’s op te hangen.
Na deze stap is je nieuwe werkkamer klaar om in gebruik genomen te worden!

Tips voor een clean desk policy in jouw werkkamer

Rommelig bureau

Je kent hem vast wel, de uitspraak: ‘een opgeruimde werkplek, is een opgeruimd hoofd’. En vaak is dat ook zo. Niet voor niks wordt op veel kantoren een clean desk policy gehanteerd.
Nu je klaar bent met je werkkamer inrichten, wil je natuurlijk ook dat deze netjes blijft. Maar hoe zorg je daar nou voor? We geven je 5 tips!

Tip 1: Benut de ruimte

Heb je geen flauw idee waar je al je spullen moet laten? Denk dan eens goed na of jij de ruimte van je werkkamer wel optimaal benut.
Kom je opbergruimte te kort, dan zou je bijvoorbeeld wandplanken kunnen ophangen. Hier kun je vervolgens weer opbergdozen op kwijt. Zo gebruik jij elk hoekje van jouw werkkamer!

Tip 2: Minimaliseer je schrijfwaren

Heb je nou écht al die 30 pennen nodig? Nee toch?
Je kunt je werkkamer al heel gemakkelijk een stuk opgeruimder maken door je schrijfwaren te minimaliseren. Vaak slingeren overal schrijfwaren rond die je eigenlijk niet eens nodig hebt. Berg deze netjes op in een lade of opbergdoos, of als je het helemaal rigoureus aan wilt pakken: gooi ze weg. Al die onnodige spullen zorgen er al snel voor dat het een chaos wordt op jouw bureau. En een chaos op je bureau betekent soms ook een chaos in je hoofd.

Tip 3: Gebruik een ladeblok

Wil je geen troep op je bureau hebben? Schaf dan een verrijdbaar ladeblok aan. Je kunt dan op je bureau alleen de hoognodige spullen zetten, de rest kun je kwijt in je ladeblok.

Tip 4: Ordenen, ordenen, ordenen

Bureauspullen

Het klinkt zo simpel, maar we doen het niet altijd: onze spullen ordenen. Stop bijvoorbeeld alle papieren die bij elkaar horen in één map en geef zo al je spullen een vaste plek. Zo hoef je nooit te zoeken naar je spullen.

Tip 5: Ruim op!

Deze tip is wellicht wat overbodig, omdat hij zo voor de hand ligt. Maar toch is dit juist waarom het vaak een zooitje wordt op je werkkamer. We ‘vergeten’ namelijk regelmatig om op te ruimen als we klaar zijn.

Vervolgens stapelen de spullen zich op en moet je uiteindelijk een hele hoop spullen in één keer opruimen om je werkkamer weer netjes te krijgen. Maar het is veel makkelijker als je elke keer wanneer je ergens mee klaar bent, de spullen gelijk opruimt. Dan zijn het vaak namelijk maar één of twee kleine dingen die je hoeft op te ruimen!

Veel van de artikelen in de foto’s en tips zijn te vinden bij bijvoorbeeld:

Hoe zou jij jouw perfecte werkkamer inrichten?
Laat het ons weten in een reactie!